Thursday 19 January 2012

Sutera Dalam Lukisan

Novel ini mengisahkan seorang pemuda yang bernama Mohamad Hafiz atau Bujei mengalami konflik jiwa akibat kematian ibunya dalam satu peristiwa kebakaran berpunca daripada kemarahan bapa tirinya Harun.. Kenangan pahit itu telah menjadikan Bujei, sasau akibat sering menjadi cemuhan dan diperbudakkan oleh penduduk kampung. Bapa tirinya, Harun,  sering menyeksanya malah telah cuba mengambil kesempatan untuk  merampas hak milik Bujei yang ditinggalkan oleh arwah ibunya.
Hidupnya keseorangan sehinggalah kehadiran Adila telah mengubah segala-galanya.  Bujei mulai merasai erti kehidupan yang sebenarnya. Tetapi, banyak ranjau yang terpaksa dihhadapinya untuk meneruskan hubungan persahabatan bersama-sama Adila. Alias yang turut menyimpan perasaan terhadap Adila berdendam terhadap Bujei dan Adila. Pelbagai rancangan diatur dalam usaha untuk memiliki Adila. Bujei diperdaya hingga akhirnya dia mempercayai Adila akan mengahwini Alias malah Adila turut difitnah menghidap penyakit AIDS kerana pernah menuntut di luar negara. Dendam yang kian membara menyebabkan Alias meminta khidmat neneknya, Opah Arah,  untuk mendapatkan ilmu pengasih yang akan mendorong Adila tunduk kepada kehendaknya. Alias yang dirasuk kerinduan akhirnya telah menjadi sasau dan sanggup merayu kepada Bujei dan mengharapkan simpati serta pengertian daripada Bujei supaya memujuk Adila menerima dirinya. Akhirnya, Alias sendiri terpaksa mendapatkan khidmat daripada dukun yang sama dalam usaha untuk memulihkannya.
Selepas itu,  orang kampung telah melihat perubahan diri yang berlaku terhadap diriBujei yang menjadi manusia normal berbanding dengan Alias yang telah mengambil alih tempat Bujei.
 Adila telah meluahkan isi hatinya kepada Sidang Saman dan isterinya tentang keputusannya untuk menerima Hafiz sebagai pasangan hidupnya. Adila akhirnya terpaksa kembali ke kota kerana ditawarkan jawatan pensyarah di salah sebuah universiti di ibu kota

No comments:

Post a Comment