Saturday, 19 November 2011

TATABAHASA 1 [Soalan 3b]

SPM 2005

Tukarkan ayat pasif di bawah kepada ayat aktif tanpa mengubah maksud asalnya.

  1. Tugas mengisi kemerdekaan negara akan kita pikul bersama-sama.
  2. Semenjak program kitar semula dilancarkan oleh kerajaan, tahap kebersihan di kawasan kediaman semakin meningkat.
  3. Sebuah gelanggang badminton telah dibina oleh mereka secara gotong-royong pada minggu lepas.
[6m]

SPM 2006

Cerakinkan setiap ayat majmuk di bawah kepada dua ayat tunggal

  1. Adakah Encik Amran hendak ke Muzium Negara atau ke Puterajaya.
  2. Pendebat itu petah berhujah dan bijak mematahkan hujah lawan.
  3. Siswazah yang berpandangan jauh tidak mengharapkan kerja makan gaji sahaja.
[6m]

SPM 2007

Tukarkan ayat aktif di bawah kepada ayat pasif tanpa mengubah maksud asalnya.

  1. Saya telah menghasilkan beberapa buah buku masakan tradisional antara tahun 2000 hingga 2006.
  2. Setiap petang kamu mesti menyiram sayur-sayuran di belakang rumah.
  3. Pelatih Program latihan Khidmat Negara menjalani latihan intensif selama tiga bulan.
[6m]

SPM 2008
Nyatakan pola bagi ayat-ayat di bawah sama ada ayat tersebut berpolakan Frasa nama + Frasa Nama (FN + FN), Frasa Nama + Frasa Kerja (FN + FK), Frasa Nama + Frasa Adjektif (FN + FA) atau Frasa Nama + Frasa Sendi Nama (FN + FS)

  1. Baju sutera itu milik ibu.
  2. Kuda putih itu pantas berlari.
  3. Sekolah baharu itu sangat cantik landskapnya.
  4. Tun Abdul Razak Bapa Pembangunan Malaysia.
  5. Penduduk kampong akan bergotong-royong pada hujung minggu ini.
  6. Encik Ramli guru mata pelajaran Bahasa Melayu di SMK Seri Murni.
[6m]

SPM 2009

Kenal pasti dan tulis subjek dan  predikat yang lengkap bagi setiap ayat seperti yang berikut.

Subjek              :………………………………………..………………………
Predikat           : ………………………………………………………………..

  1. Kami dilayan dengan mesra oleh pekerja restoran itu.
  2. Ketinggian Gunung Kinabalu 4104 meter.
  3. Pada setiap petang Sabtu, kami sekeluarga ke perpustakaan.
  4. Taman Tasik Perdana terkenal oleh landskapnya yang menarik.
  5. Murid yang pintar itu bercita-cita untuk menjadi angkasawan.
  6. Demi membiayai kos pelajaran anak-anak, ibu bapa sanggup bergolok-bergadai.
[6m]

SPM 2010

Berdasarkan ayat-ayat di bawah, bina ayat tanya dengan menggunakan kata tanya yang betul. Kata Tanya yang digunakan mestilah bersesuaian dengan rangkai kata yang berhuruf condong dalam ayat- ayat yang diberi.

  1. Mereka bersenam petang tadi.
  2. Encik Samad pengurus besar syarikat itu.
  3. Murid itu mendapat pujian kerana kecemerlangannya dalam pelajaran.
  4. Pertandingan akhir Piala Malaysia akan diadakan di Stadium Bukit Jalil.
  5. Kren digunakan dalam pembinaan bangunan 21 tingkat itu.
  6. Negara kita mencapai kemerdekaan melalui rundingan meja bulat.



No comments:

Post a Comment